era

نحوه طراحی آشپزخانه مخفی

 

نوشته ی Lilly Cao

آشپزخانه بخش جدایی ناپذیز همه ی خانه ها بوده و در بسیاری از موارد نمادی از یک زندگی كامل در خانه است. با این حال می تواند فضای زیادی را اشغال کرده ، شلوغی بصری ایجاد كند و از زیبایی ظاهری مینیمالیستی ، مدرن و صاف خانه بکاهد. برخی از افراد، راه حل را در تمیز و مرتب نگه داشتن همیشگی آشپزخانه می دانند؛ اما برای برخی از معماران خلاق معاصر و کارفرمایان آن ها ، راه حل ، طراحی یک آشپزخانه جمع و جور یکدست است که به راحتی و به سرعت بتوان آن را از دید خارج کرد. در ادامه ، چندین نمونه از آشپزخانه های مخفی و همچنین برخی از تکنیک ها و استراتژی های رایج در طراحی آن ها را مورد بحث قرار می دهیم.

بر اساس نمونه های موجود ، متداول ترین روش پنهان کردن آشپزخانه طراحی آن در تو رفتگی دیوار و سپس پوشاندن آن با درب های لولایی یا کشویی است. این ایده نیاز به برنامه ریزی اولیه و طراحی آشپزخانه نسبتاً جمع و جور دارد ، اما نتیجه کار می تواند برای مشتریان بسیار خارق العاده و استفاده از آن بسیار راحت و آسان باشد. به عنوان مثال ، در آپارتمان 33 متر مربعی که توسط Studio Bazi ، طراحی شده است، به دلیل فضای محدود آپارتمان سعی شده تا با باز طراحی ، خانه ای جمع و جور ایجاد شود. با فشرده سازی هر یک از بخش های زندگی به بلوک هایی با ابعاد دقیق ، آشپزخانه را در قسمت فرورفته ی دیوار بصورت فشرده قرار داده و آن را با درب های چوبی کابینت لولایی با ارتفاع کف تا سقف پوشاندند. این آشپزخانه شامل قفسه های زیر فضای پیشخوان برای انبار لوازم آشپزخانه، نیز می شود. هر یک از عناصر آشپزخانه به طور ویژه ای طراحی شده اند، الگوبرداری شده اند و در نهایت ساخته شده اند، و با تخته برشی که می تواند از دل دیوار به بیرون کشیده شود و یا سایر امکاناتی که به درستی داخل مکان های خود قرار گرفته اند. علاوه بر این ، درب های مخفی می توانند به داخل فضا باز شده یا به کنار تا شوند ، و این موضوع به کارفرما این امکان را می دهد که هنگام استفاده از آشپزخانه فضای بیشتری داشته باشد.

در بررسی یک آپارتمان 33 متری دیگر که آپارتمان 33 نام دارد و توسط Soek Arquitetura طراحی شده است نیز مانند نمونه ی قبلی از استراتژی آشپزخانه پنهان استفاده شده تا از فضای محدود بیشترین بهره را ببرد. امکانات این آشپزخانه مینیمالیستی که درون دیوار قرار گرفته و در پشت صفحات سفید کشویی پنهان شده است ، شامل فر، سینک ظرفشویی ، اجاق گاز و قفسه های متعدد برای نگهداری وسایل ، نورپردازی با پس زمینه طلایی و نور طبیعی پنجره مجاور می شود. پانل های متحرک علاوه بر هدف کاربردی ، عملکرد زیبایی نیز دارند و زیبایی سفید یکدست بقیه فضا را از کابینت های گرم چوبی و پیشخوان با سنگ تیره آشپزخانه تفکیک می کند. علاوه بر این ، مانند نمونه ی قبلی ، درب های پوشاننده عمداً برای صرفه جویی در فضا طراحی شده اند؛ هنگام باز شدن این درب ها ، می توان آن ها را تا کرد و به شکاف های دو طرف انتقال داد.

در JB House که توسط معماران IDIN طراحی شده است، آشپزخانه پنهان به دید بصری بزرگتر خانه کمک کرده و به کارفرمایان این امکان را می دهد تا برای کارهای شخصی و سرگرمی های خود فضایی خصوصی داشته باشند، در حالی که هنوز می توان در برخی فضاهای دیگر باهم ملاقات کرده و با یکدیگر تعامل داشت. این آشپزخانه بزرگتر از نمونه های قبلی است و شامل یخچال کامل ، کابینت ، اجاق گاز و سایر وسایل دیگر برای کارفرما است زیرا او به آشپزی علاقه و تمایل به استفاده ی بدون محدودیت از آشپزخانه داشت. درب های مخفی نیز به صورت پانل تاشو طراحی شده اند ، اگرچه به دلیل فضای بازتر به سمت فضای خارجی دیوار تا می شوند.

یک مثال جذاب دیگر از آشپزخانه های پنهان بزرگ ، آشپزخانه سنگی Felipe Hess Arquitetos است که در چهار طرف یک اتاق بزرگ قرار گرفته و یک جزیره آشپزخانه بیومورفیک مرکزی را احاطه کرده است. فرورفتگی ها با درب های کابینت با پوشش مرمر خاکستری پنهان شده و جنس و هندسه ی آشپزخانه با اشکال منحنی شکل ، ظریف کاری های سفید جزیره ، دیوارها ، سقف و ورودی کنتراست زیبایی ایجاد کرده است. با پنهان کردن وسایل آشپزخانه در پشت این درب های زبر اما زیبا ، خطوط مینیمالیست و مدرنیست، زیبایی بزرگتر را حفظ می کنند. این درب ها به جای پانل های کشویی یا تاشو، همانند درب های کابینت های معمولی باز می شوند.

آشپزخانه های مخفی می توانند عملکردهای مختلفی از جمله صرفه جویی در فضا و زیبایی داشته باشند. طراحی دقیق آنها ، از جمله اندازه آشپزخانه ، تعداد و انواع لوازم گنجانده شده و به ویژه طراحی درب های مخفی می تواند به نیاز کارفرما و میزان فضای موجود بستگی داشته باشد. در ادامه ، هفت نمونه دیگر از پروژه ها با آشپزخانه های پنهان را ذکر می کنیم که شامل تکنیک های گسترده و اهداف مشخص شده در بالا هستند.

Pied à terre Gent / Steven Vandenborre

Apartamento en Calle Argentona / YLAB Arquitectos

45m2 Home / Ashari Architects

Residencia Kingsville / Richard King Design

Majamaja Wuorio Eco-Cabin / Littow Architectes

Transformation of An Old Tiny Farmcottage Into a Rural House / MAAV

Rubikum For Three Apartment / ARHITEKTURA / OFFICE FOR URBANISM AND ARCHITECTURE

مترجم: ثمین آسیابی