era

ترند های طراحی داخلی در سال 2023

ترند های طراحی داخلی در سال 2023

همانطور که به پایان سال 2023 می رویم، سالی پر حادثه که می تواند به عنوان سال “تغییرها” تعریف شود، نگاهی می اندازیم به اینکه چگونه رویدادها و روندهای جهانی بر طراحی فضاهای داخلی تاثیر گذاشته اند. با نگاهی به سال 2023، مردم همه چیز را زیر سوال بردند و شیوه معماری نیز از این قاعده مستثنی نبود. به ملت های  و معماری های اغلب فراموش شده فضا داده شد، زیرا معماران به دنبال راه های جایگزین برای طراحی و ساخت بودند. مردم مواردی همچون استعمار، فرهنگ مصرف، ضایعات، سنت، و اصالت را زیر سؤال بردندو دیدگاه‌های جدیدی را در این شیوه ایجاد کردند. با این حال، طراحی داخلی در سال 2023 محافظه کارانه تر بود و به نوعی اکتشافی، اما نسبت به سال های گذشته بسیار ساده تر و ظریف تر بود. پس از سال‌ها تغییرات مداوم، به نظر می‌رسد که مردم احساس می‌کنند نیاز به مکث، کاهش سرعت و پذیرش سادگی دارند و در عین حال فردیت خود را از طریق مداخلات محدود بیان کنند.

تغییرات آب و هوا و پیامدهای آن همچنان یک موضوع مهم باقی ماند زیرا دمای جهانی تقریباً در همه کشورها به رکوردهای بی سابقه ای رسید. رویدادهای ژئوپلیتیک جهانی و آنچه اغلب به عنوان رکود جهانی توصیف می شود، جهان را در موارد متعددی در حالت سکون قرار داده است. از نظر فناوری، اگرچه هوش مصنوعی در اواخر سال 2022 با معرفی ChatGPT، جهان را به وحشت انداخت، اما سال 2023 بود که به عنوان “سال بزرگ شدن ” هوش مصنوعی در نظر گرفته شد. صنعت معماری و طراحی ابزارهای مولد هوش مصنوعی را بررسی کرد، تا پاسخ هایی به آینده محیط ساخته شده ارائه دهد. در مد، که اغلب با مبلمان و دکوراسیون داخلی دارای هماهنگی است، بسیاری از قطعات سبک Y2K اما نزدیک به معاصر، همراه با لوازم جانبی شخصی‌شده، متالیک، مشکی، قهوه‌ای و قرمز بازگردانده شدند. در دو نمایشگاه بین المللی معماری – La Biennale di Venezia و 2023 Trienal Architecture Sharjah، دو مورد از مهمترین رویدادهای معماری امسال، تمرکز مردم را به سمت جنوب جهان، با نگاهی به تاریخ، سنت، زمین و منابع آن، استعمار زدایی و داستان های محلی و رشد در میان کمبودها جلب کردند.

به ناچار، این رویدادهای جهانی بر نحوه طراحی فضاهای داخلی معماران تأثیر گذاشت. در مقایسه با سال های 2022 و 2021، مردم زمان زیادی را در خانه سپری نکردند. با این حال، فضاها همچنان به همان اندازه فردی و شخصی بودند که در طول ویروس کرونا بودند، اما به یک شیوه کمی ظریف تر. همانطور که قبلاً ذکر شد، امسال از نظر تاثیر طراحی، بسیار آرامتر و کندتر بود. ما هیچ جنبش پیشرویی را ندیدیم که دنیای طراحی را طوفانی کرده باشد، و همچنین شاهد طرح های فوق العاده نبودیم. ماکسیمالیسم در سال 2022 کمی حضور داشت، اما در امسال ارزیابی آشکاری از ثروت و شکوه وجود داشت.ساختار، چه به معنای واقعی یا نمادین آن، توجه را از خطوط منحنی باز پس گرفت. زمین و طبیعت الهام‌بخش اصلی پالت‌های رنگی بود که به مناظر، گیاهان، جانوران و همه چیز در این میان نگاه می‌کرد. هر چند یک رنگ به طور تصادفی در میان پروژه های ارائه شده توسط انجمن ArchDaily بسیار رایج بود و آن هم سبز نعنایی پاستلی بود. از نظر پیکربندی فضایی، فضاهای باز به تعریف مجدد ادامه دادند و حریم خصوصی و مدولار بودن را در اولویت قرار دادند. ما همچنین متوجه افزایش محبوبیت “پلان افست” در بین فضاهای تجاری شدیم، جایی که چیدمان کف، گردش خون و نمایشگرها حول یک عنصر مشخصه در فضا سازماندهی شده اند. معماران و طراحان با ادامه ایده داشتن عناصر ویژه، امسال کاشی های هندسی پر جنب و جوش را آزمایش کردند و از آنها برای ایجاد دیوارهای برجسته و تناسب استفاده کردند. در مورد مضامین نوستالژیک مرسوم در طراحی داخلی الهام از سبک mid-century برای تناسب با زمینه‌های معاصر دوباره مورد نظر قرارگرفت.

در زیر نمونه هایی از 10 مورد از روندهای طراحی داخلی در سال 2023 آورده شده است

 

 

 

1-پالت های رنگی الهام گرفته شده از زمین

 

 

2-نئوبروتالیسم

 

 

 

3-سطوح فلزی

 

 

4-طرح های شبکه ای

 

 

5-رنگ سال: سبز نعنایی پاستلی

 

 

6-همه جا چوب

 

 

7-طرح افست با عنصر مرکزی

8-باز تعریف فضاهای باز: مدولاریت و سطوح

 

 

9-احیای سبک midcentury modern

 

 

10-نورگیرها و سایه های بازیگوش

نویسنده:dima stouhi

منبع:archdaily